Vyhľadať
Close this search box.

Blog

Budovanie brandu

5. októbra 2023

Share Post:

Reštart biznis – budovanie brandu

Čo je to brand a prečo ho budovať ?

 

Je úplne jedno, či vediete malé rodinné podnikanie alebo väčšiu firmu so spoločníkmi, vždy je dôležité okrem budovania biznisu, zároveň budovať aj BRAND – ZNAČKU.

Hlavne malým podnikateľom to pomôže konkurovať veľkým značkám s veľkými rozpočtami a možnosťami.

Aj toto je jedna z oblastí, ktorá vám zabezpečí masívny rast a nových zákazníkov.

 

  • Značka nie je len super moderné a profesionálne logo a vizitka.
  • Nie je to ani nekresťansky drahá reklama.
  • Značka je jednoducho povedané to, ako vás vnímajú vaši zákazníci a čo o vás hovoria.

 

 

Pekfektne to vystihol Jeff Bezos:

„ Vaša značka je to, čo ostatní ľudia hovoria o vás, keď nie ste v miestnosti. „

 

 

Nikdy som nebola na „ZNAČKY“.

Ale toto je iné.

Teraz je to iné.

Vždy, už od mala, som vnímala „značky“ ako niečo hanlivé. Ako niečo, čo v mojom hodnotovom rebríčku nemá čo robiť. A ani ľudia, ktorí sa „značkami“ oháňali.

 

A viete prečo ? Pretože mi nikdy nikto nevysvetlil, čo „značka“ znamená.

 

Vždy som vnímala „značky“ len cez ľudí, ktorí ich v mojom okolí reprezentovali.

Vlastne, to je silné slovo – reprezentovali.

Proste ich nosili. ( týkalo sa to najčastejšie oblečenia – to som vnímala ako malá )

Tí ľudia boli väčšinou nafúkané indivíduá, ktorým nosenie „značiek“ zabezpečovalo určitý status, pocit nadradenosti a právo na všetko.

Je pravda, že toto moje vnímanie „značiek“ sa pevne budovalo v hlbokom socializme, ale nie o tom chcem písať.

To možno niekedy inokedy, v budúcom živote.

 

Chcem tým povedať, že doba našťastie pokročila, že dnes mám už iné vedomosti a skúsenosti o tom, čo „značka“ #BRAND znamená a ako rýchlo si „značka“ dokáže pokaziť svoje dobré meno a reputáciu.

 

 

Spôsoby budovania značky:

 

Osobná značka a firemná značka sú dva rôzne spôsoby, ktoré môžeme z pohľadu podnikania budovať.

Každý z týchto spôsobov má svoje vlastné charakteristiky a výhody.

To, či je lepšie budovať osobnú alebo firemnú značku závisí od konkrétneho biznisu a cieľov podnikateľa.

 

V niektorých prípadoch môže byť výhodné budovať osobnú značku, ak ste v oblasti, ktorá vyžaduje vysokú úroveň dôvery a autenticity, napríklad ako odborník v danej oblasti, tvorca alebo autor.

( napr. realitní makléri, poisťovací konzultanti, rôzni tvorcovia, autori, mentori, konzultanti, tréneri…, ale aj dobrý inštalatér, či elektrikár nie je na zahodenie. )

 

Na druhej strane, v prípade firiem, ktoré chcú rásť, mať väčší tým, viac zamestnancov a ponúkať širšiu ponuku produktov alebo služieb, môže byť výhodnejšie budovať silnú firemnú značku.

A tiež je to výhodnejšie, ak do budúcna plánujete firmu predať, alebo urobiť generačnú výmenu v rodinných firmách.

 

 

Aký je rozdiel pri budovaní osobnej a firemnej značky ?

 

Osobná značka:

Zameraná na vás ako osobu.

Ideálna pre tých, čo ponúkajú služby alebo špecifické produkty.

Pomáhajú vytvárať, pretože ľudia dôverujú konkrétnym ľuďom.

 

Firemná značka:

Zameraná na celú firmu.

Lepšie pre firmy s fyzickými produktmi.

Posilňuje firemnú identitu.

 

 

Budovanie značky je dlhodobý proces.

 

Aj budovanie značky je dlhodobá záležitosť, je to proces vytvárania povedomia o vašej značke medzi širokou verejnosťou. Neudeje sa zo dňa na deň a vyžaduje si svoju vlastnú stratégiu, ktorá je v súlade s vašou celkovou víziou, alebo víziou vašej spoločnosti.

 

 

Na pocitoch zákazníkov záleží:

 

Toto všetko síce sprostredkujete verejnosti pomocou vizuálov, ale najdôležitejší zostáva aj tak pocit zákazníkov, ktorý získajú pri kontakte s vami, vašimi zamestnancami, s vašou firmou.

 

Spomeňte si, aký máte pocit, keď znova po roku uvidíte v telke reklamu na vianočný kamión Coca-Coly ?

Usmievate sa ?

Tešíte sa ?

Asi áno.

Tak nejako by sa mali cítiť aj ľudia, keď budú o vás a vašich službách počuť.

 

 

Máte odvahu zistiť, ako vás vaši zákazníci vnímajú ?

 

 

P.S.: Ako budovať osobnú alebo firemnú značku ?

Stiahnite si ťahák PDF a ten vám to prezradí. Rozhodnutie bude len a len na vás.

Rozdiel medzi firemnou a osobnou značkou

Budovanie osobnej značky

Budovanie firemnej značky

 

………………………………………………………………
Som Andrea Kopinská.
Biznis mentorka, konzultantka a externá manažérka a vyladím vaše podnikanie.

Páčil sa vám tento článok? Chcete ich vidieť viac?

✅  Prihláste sa na odber NEWSLETTERA
👉 Sledujte #restartbiznis na sociálnych sieťach
🎯  Napíšte mi, alebo si rovno vyberte termín online konzultácie

 

Budem sa na vás tešiť.
Andrea

Články

viac od nás